PEDAGOGIKA – STACJONARNE II˚ licencjackie

OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Kierunek studiów Pedagogika dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi sprawy szeroko rozumianego wsparcia osób z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, także patologii społecznej, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, oraz psychologii, socjologii, filozofii i etyki. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym. Program studiów umożliwia studentom wybór dwóch grup przedmiotów w zakresie których będą rozwijać swoje kompetencje. Zajęcia prowadzone są w oparciu o bardzo wyspecjalizowaną bazę dydaktyczną. Jest to możliwe między innymi z uwagi na zasoby własne ANS w Pile, stale wzbogacane i modernizowane pod kątem potrzeb oferty dydaktycznej kształcenia praktycznego specjalistów z obszaru pedagogiki.

Po trzecie wreszcie, osoby prowadzące zajęcia legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty z zakresu metodyki, treningu interpersonalnego, rehabilitacji, profilaktyki społecznej, patologii i resocjalizacji, a także prawa i rozwiązań instytucjonalnych, realizowane są przez doświadczonych praktyków, legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru opieki, wychowania, terapii, rehabilitacji, leczenia czy resocjalizacji. Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, patologii społecznej i komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim.

PEDAGOGIKA – STACJONARNE II˚ magisterskie

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent studiów II stopnia, kierunku Pedagogika dysponuje pogłębioną wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną, które są niezbędne do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada poszerzone umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Sprawnie posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada ugruntowaną zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby stałego doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent w pełni identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności.

Absolwent uzyskuje poszerzone, specjalistyczne kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki, wychowania i rehabilitacji, agendach służb socjalnych, placówkach służby zdrowia i resocjalizacyjnych, oświatowych agendach samorządowych oraz sądownictwie. Podjęcie przez niego pracy w instytucjach systemu oświaty wymaga dodatkowo uzyskania przygotowania pedagogicznego.

Absolwent studiów II stopnia kierunku Pedagogika dysponować będzie zaawansowaną wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia i interpretowania społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do kreowania i konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto powinien posiadać szeroką wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Powinien także opanować w wysokim stopniu praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Studia umożliwiają zdobycie rzetelnej, pogłębionej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"