PEDAGOGIKA – STACJONARNE I˚ licencjackie

OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Kierunek studiów Pedagogika dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi sprawy szeroko rozumianego wsparcia osób z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, także patologii społecznej, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, oraz psychologii, socjologii, filozofii i etyki. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym. Program studiów umożliwia studentom wybór dwóch grup przedmiotów, w zakresie których będą rozwijać swoje kompetencje. Realizowane będą także przedmioty warsztatowe z możliwością fakultatywnego wyboru zajęć. Zajęcia prowadzone są w oparciu o bardzo wyspecjalizowaną bazę dydaktyczną. Jest to możliwe między innymi z uwagi na zasoby własne ANS w Pile, stale wzbogacane i modernizowane pod kątem potrzeb oferty dydaktycznej kształcenia praktycznego specjalistów z obszaru pedagogiki.

Po trzecie wreszcie, osoby prowadzące zajęcia legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty z zakresu metodyki, treningu interpersonalnego, rehabilitacji, profilaktyki społecznej, patologii i resocjalizacji, a także prawa i rozwiązań instytucjonalnych realizowane są przez doświadczonych praktyków, legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru opieki, wychowania, terapii, rehabilitacji, leczenia czy resocjalizacji. Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, patologii społecznej i komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim.

PEDAGOGIKA – STACJONARNE I˚ licencjackie

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent studiów I stopnia, kierunku Pedagogika dysponuje podstawowymi wiadomościami w zakresie wiedzy ogólnopedagogicznej, historyczno-filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej, niezbędnymi do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, jak również technologiami informacyjnymi. Posiada zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności.

Absolwent uzyskuje podstawowe kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki, wychowania i rehabilitacji, agendach służb socjalnych, placówkach służby zdrowia i resocjalizacyjnych, oświatowych agendach samorządowych oraz sądownictwie. Podjęcie przez niego pracy w instytucjach systemu oświaty wymaga dodatkowo uzyskania przygotowania pedagogicznego.

Absolwent studiów I stopnia kierunku Pedagogika dysponuje też podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Dysponuje także praktycznymi umiejętnościami w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Studia są podstawą do zdobycia rzetelnej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

Absolwent może podjąć studia II stopnia na kierunku Pedagogika.

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"